Poslední dobou narážím na spoustu diskusí, ve kterých se povětšinou zaměstnaní lidé ptají, proč e-shopy tolik křičí v souvislosti s integrací EET. Jeden z takových klasických naučených obratů je „no jo no, doteď kradli, a teď už to nepůjde“. Tomuhle tématu se věnovalo poměrně dost článků, na problematiku se snaží dlouhodobě upozorňovat APEK, ale stejně jsem nenarazil na článek, který by to vysvětlil na něčem konkrétním. Proč je to tedy vlastně problém? Zkusím to vysvětlit tak, aby tomu rozuměl opravdu každý…
Ač se několik let pohybuji v digitálu na různých konzultantských a marketingových pozicích, v jádru jsem stále technik. Máme klienta, kterému jsme minulý rok vytvořili nový e-shop, ve kterém je jednou z platebních metod i stokrát skloňovaná platební karta. I jako uživatelé to znáte, pohoda jazz, zaplatíte kartou, zboží vám přijde domů, nemusíte řešit hotovost pro kurýra… V roce 2017 by to mělo být opravdu standardem, pokud to s online prodejem myslíte alespoň trochu vážně. Vzhledem k tomu, že jejich primárním zdrojem prodejů je kamenná pobočka, zvolili si cca před rokem a půl pokladní a skladový systém, který pro tyto účely funguje naprosto bez problému.
Když jsme s nimi v srpnu narazili na problém integrace e-shopu a daného pokladního systému, museli jsme vymyslet řadu kompromisů pro to, aby celé řešení mohlo fungovat, splňovalo zákonné normy a přitom se nemusela polovina infrastruktury vyměnit. Současná logika daného systému funguje tak, že zákazník nakoupí (ať už na prodejně či na e-shopu), oni k tomu vystaví dodací list a následně fakturu/účtenku.
Pro nákup kartou je to bohužel o něco složitější. Jako platební procesor používáme GoPay, který umožňuje několik možných druhů platby, a to právě vč. zmíněné platební karty. Proces je takový, že uživatel si nakoupí, dokončí objednávku na e-shopu, ten ho přesměruje na platební bránu GoPay, a ta nám jakožto e-shopu vrátí pouze informaci zaplaceno či nezaplaceno. Celý tenhle platební proces chvíli trvá, GoPay to ověřuje oproti vydavateli karty, chvíli trvá přesměrování zpět na e-shop a zaevidování stavu transakce.
No, a už tady jsme v průšvihu s EET. Ony šmírácké kódy FIK a BKP musí být nakupujícímu předány ve velmi krátké době, což například s tímhle řešením často není možné technicky, ne „úředně“ (nechcete-li generovat samostatný doklad jen kvůli EET, což prý lze – díky Michalovi Bilkovi za doplnění). Nikdo s tím nikdy nepočítal, že by to tak být mělo. U toho „našeho“ e-shopu to třeba funguje tak, že v tu chvíli dorazí prodejci informace o zaplacení, transakce je zaevidována (a to velmi dobře, ví o ní jak GoPay, tak my, tak zákazník, kterému se peníze okamžitě strhnou z karty), tzn. možnost „zmizení“ těhle peněz z účetního oběhu je prakticky nulová. Pominu to, že v současné chvíli není e-shop napojen na fakturační systém „online“, protože to prostě technicky není možné, tzn. prodejce přijme informaci o tom, že je zaplaceno, vystaví dodací list společně s fakturou. Bez dodacího listu nemůže zboží vyskladnit (vlastnost řešení), tzn. opět, varianta, že by fakturu kdekoliv utopil, je natolik komplikovaná, že se to snad ani nevyplatí.
Problémem prostě je, že nejsme schopni uživateli vydat účtenku v moment provedení transakce, nemáme na to nastavené procesy, a to jak obchodní, skladové, tak technologické (v tom objemu nákupů kartou se to u nich nevyplatí řešit hlubší integrační proces). A teď si představte, že přijde někdo, a říká: „Pokud to takhle neděláte nebo dělat nemůžete, znamená to, že jste zloděj, a budete platit pokutu nebo váš provoz zavřeme.“
Ano, můžeme ten systém změnit. Můžeme zavést novou fakturační řadu, kterou bude vydávat pouze e-shop, čímž zkomplikujeme jak sklad, tak účetnictví (které je díky původnímu řešení naopak křišťálově průhledné), můžeme integrovat systém komunikující s finační správou, který si získá tyhle 2 šmejdkódy vlastně i v případě, kdy transakce neproběhne (protože to prostě musíme stihnout, takže je to bezpečnější udělat „dopředu“). A ano, vlastně nám to tak úplně nemusí vadit, protože klienta to bude stát raketu, než tohle celé někdo naprogramuje.
Ale mně to vadí. Je to neskutečný zásah do naprosto bezproblémově fungujícího, na několika místech evidovaného procesu, který je zbytečný, špatně procesně a zákonně vymyšlený, a našeho klienta to bude stát náklady natolik vysoké, že možná po 3 měsících běhu e-shopu platbu kartou zrušíme, protože se nám to nevrátí dřív jak za 2 roky.
Už ten problém chápete? Není to o tom, že se nám do toho nechce. Není to o tom, že by se najednou zázračně objevilo něco, co by nikdo z finanční správy neměl vidět. Jde o to, že to bude klienta stát tolik peněz a nás tolik času, a to jen proto, že o nás někdo a priori tvrdí, že jsme zloději. A to není v pořádku v žádném vesmíru.
Image by PSDGrapchics.com, pattern designed by Freepik.
Nebylo by možné aby GoPay odeslal kódy za Vas?
Díky za článek!
Honza
Zdravím Honzo, akorát se to řeší, některé platební brány to dost možná skutečně budou dělat za obchodníka, zatím k tomu ale podle mě neexistuje 100% stanovisko.